ul. Wyzwolenia 181
Godziny otwarcia:
PN-PT: 9:00-17:00
SOB: 9:00-13:00
ul. Wincentego Pola 14 / Boczna 2
Godziny otwarcia:
PN-PT: 9:00-17:00
SOB: 9:00 - 12:00
ul. 3 Maja 74
Godziny otwarcia:
PN-PT: 9:00-17:00
SOB: 9:00-12:00
Akumulator utrzymany w odpowiednim stanie technicznym bardzo rzadko może sprawić problemy z uruchomieniem pojazdu niemniej w sytuacjach awaryjnych można się wspomóc rozruchem z innego samochodu. Poniżej przedstawiamy kilka porad jak przeprowadzić ten proces w bezpieczny i skuteczny sposób:
1. Do rozruchu korzystamy tylko z kabli rozruchowych spełniających stosowne normy np. DIN 72553 lub ISO 6722 i odpowiedniej grubości (dla przewodów miedzianych przekrój powinien wynosić co najmniej 16 mm², dla przewodów aluminiowych co najmniej 25 mm². Od pojemności silnika 2 litry dla przewodów miedzianych wskazany jest przekrój co najmniej 25 mm² (aluminiowych 40 mm²). W przypadku jeszcze większych silników (3 litry i więcej) należy wybrać miedziane przewody rozruchowe o przekroju 35 mm² (aluminiowe 55 mm²).
2. Bezsprzecznie należy stosować się do instrukcji obsługi dołączonej do kabli rozruchowych.
3. Należy również przestrzegać zaleceń producenta pojazdu dotyczących rozruchu awaryjnego.
4. Możemy łączyć wyłącznie akumulatory o identycznym napięciu znamionowym (np. oba samochody muszą mieć akumulatory 12V).
5. Przed podłączeniem oba silniki muszą być wyłączone.
6. W pierwszej kolejności połączyć biegun dodatni akumulatora w pojeździe potrzebującym pomocy z biegunem dodatnim akumulatora w pojeździe dostarczającym prąd, następnie biegun ujemny akumulatora w pojeździe podającym prąd należy podłączyć do uziemienia w pojeździe potrzebującym pomocy (uziemienie = metalowa, niemalowana powierzchnia z dala od akumulatora).
7. Teraz przez maks. 15 sekund (3-5 prób) próbować uruchomić silnik w pojeździe pobierającym prąd, w tym czasie nie uruchamiać silnika w pojeździe dostarczającym prąd.
8. W przypadku niepowodzenia z uruchomieniem silnika należy wezwać pomoc drogową.
9. Rozłączając pojazdy, należy zdejmować kable w odwrotnej do przedstawionej wcześniej kolejności.
Najbezpieczniejszą formą uruchamiania awaryjnego jest korzystanie z odpowiednich urządzeń rozruchowych.
Uwaga!
ie wolno uruchamiać samochodu spalinowego z pomocą pojazdu elektrycznego! (BEV Battery Electric Vehicle).
Z przyczyn technicznych punkty rozruchowe samochodów elektrycznych, jeśli w ogóle są dostępne, nie są przystosowane do rozruchu innych pojazdów. W takim przypadku lepiej skorzystać z usług pomocy drogowej. Odwrotnie jednak, silnik spalinowy może prawidłowo uruchomić samochód elektryczny.
Uwaga 2!
Samochód hybrydowy zazwyczaj nie nadaje się jako pojazd dawcy (dotyczy przede wszystkim hybryd łagodnych, pełnych i plug-in, a nie microhybryd -te mogą być używane jako pojazd dawcy).
Instrukcja obsługi samochodu powie Ci dokładnie, czy Twój samochód hybrydowy nadaje się jako źródło zasilania. Zazwyczaj tak nie jest, gdyż wiązki przewodów 12V do tego typu napędu są zazwyczaj słabsze niż w pojazdach konwencjonalnych. W skrajnych przypadkach w samochodzie dawcy mogą wystąpić poważne usterki elektroniczne lub mogą pojawić się kody błędów, które często są zauważane dopiero później. W takim przypadku lepiej skorzystać z usług pomocy drogowej. Odwrotnie jednak - samochody hybrydowe mogą być uruchamiane z pomocą silnika spalinowego.