PolskiEnglish
Schowek 0
Twój schowek jest pusty
Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Jak dbać o akumulator motocyklowy zimą – praktyczny poradnik kierowcy

Jak dbać o akumulator motocyklowy zimą – praktyczny poradnik kierowcy

Poniżej znajdziesz kompletny poradnik krok po kroku, jak dbać o akumulator motocyklowy zimą.


Co będzie potrzebne

  • Ładowarka CTEK MXS 5.0

  • Dostęp do gniazdka 230V

  • Ewentualnie: adapter szybkozłączki (jeśli masz zamontowany przy motocyklu)

  • Miejsce suche, przewiewne i niezbyt zimne (np. garaż, piwnica)


Dlaczego warto dbać o akumulator zimą

Zimą akumulator motocyklowy:

  • traci pojemność w niskich temperaturach,

  • rozładowuje się powoli nawet bez obciążenia,

  • może ulec zasiarczeniu (czyli trwałemu uszkodzeniu ogniw).

Regularne doładowywanie ładowarką automatyczną utrzymuje akumulator w optymalnym stanie przez całą zimę.


Krok po kroku: jak ładować akumulator CTEK MXS 5.0

1. Przygotowanie

  • Jeśli akumulator jest w motocyklu – upewnij się, że zapłon jest wyłączony, a akumulator jest łatwo dostępny.

  • Jeśli wyjmujesz akumulator – odłącz najpierw klemę minusową (-), potem plusową (+).

  • Ustaw akumulator na stabilnej powierzchni z dala od źródeł ognia i ciepła.


2. Podłączanie ładowarki

  • Czerwony przewód (+) do plusa akumulatora.

  • Czarny przewód (-) do minusa lub do metalowej części ramy (jeśli ładowanie w motocyklu).

  • Dopiero po podłączeniu przewodów włącz ładowarkę do gniazdka.


3. Wybór trybu ładowania

Na MXS 5.0 masz kilka trybów:

Tryb Ikona Zastosowanie
Motorcycle (0.8 A) motocykl Akumulatory małe (1.2–14 Ah)
Car (5 A) samochód Akumulatory większe (14–110 Ah)
AGM (zimowy) agm Niskie temperatury lub akumulatory AGM
Recond (odsiarczanie) prostokąt z falą Odzyskiwanie mocno rozładowanych akumulatorów

Dla akumulatora motocyklowego zimą wybierz tryb „Motorcycle” (0.8A),
a jeśli masz akumulator AGM (np. YTX, Yuasa MF), dodatkowo trybu AGM.


4. Pozwól ładowarce działać automatycznie

CTEK przechodzi przez 8 etapów ładowania — od diagnostyki po konserwację.
Nie trzeba nic kontrolować — ładowarka sama:

  • odsiarcza płyty,

  • ładuje prądem stałym,

  • przechodzi w tryb podtrzymania napięcia (float) po zakończeniu ładowania.

Zazwyczaj pełne ładowanie akumulatora motocyklowego trwa od 4 do 8 godzin.


5. Po zakończeniu ładowania

  • Gdy wszystkie diody świecą na zielono – akumulator jest naładowany.

  • Możesz zostawić CTEK podłączony na całą zimę – ładowarka automatycznie podtrzymuje napięcie i „obudzi się” tylko, gdy poziom spadnie.

  • Jeśli wolisz, możesz odłączyć i doładowywać akumulator co 3–4 tygodnie.


Dodatkowe porady zimowe

  • Nie ładuj akumulatora zamarzniętego. Poczekaj, aż osiągnie temperaturę powyżej 0°C.

  • Regularnie sprawdzaj poziom napięcia (powinien być między 12.6 a 12.8 V).

  • Nie przykrywaj akumulatora podczas ładowania – potrzebuje wentylacji.

  • Utrzymuj czyste klemy – brud i nalot zwiększają opór elektryczny.


Podsumowanie – schemat zimowej konserwacji

Czynność Częstotliwość Uwagi
Pełne ładowanie akumulatora Co 3–4 tygodnie lub ciągle z CTEK Tryb Motocykl / AGM
Kontrola napięcia Co miesiąc Multimetr: ≥12.6V
Czyszczenie klem W razie potrzeby Szczotka druciana lub papier ścierny
Przechowywanie Całą zimę W suchym, chłodnym miejscu (5–15°C)

Przejdź do strony głównej
„Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym sklepie, optymalizacji jego treści oraz dostosowania sklepu do
Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych
użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z
naszego sklepu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie
plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w polityce prywatności sklepu.”
Nie pokazuj więcej tego komunikatu